I Beskæftigelsesministeriets departement arbejder vi dagligt og tæt sammen med ministeren om at omsætte politikernes visioner til faktiske løsninger, som borgerne mærker i deres hverdag. Sammen med styrelserne har vi ansvaret for altid at give ministeren det bedst mulige grundlag af relevant og tilgængelig viden at træffe sine beslutninger på. Det er vores kerneopgave at understøtte ministeren og Folketinget ved rettidigt at afsøge, gennemarbejde, analysere og forberede materiale på højt fagligt niveau og indgå i saglig dialog om det. Som departement er det samtidigt vores opgave at sætte retning for hele ministerområdet. Og det gør vi via effektiv styring og ledelse.

Du kan læse mere om os på www.bm.dk

Bliv en del af et af de førende miljøer for evidens og kvantitative analyser

Beskæftigelsesministeriets område dækker alt fra dagpenge og kontanthjælp til folkepension samt boligstøtte og de samlede udgifter udgør over 200 mia. kr.. Analyseenheden bidrager til at sikre en hensigtsmæssig anvendelse af ressourcerne på ministerområdet ved bl.a. at udarbejde makroøkonomiske, økonometriske og strukturpolitiske analyser. Dertil kommer analyser til brug for udvikling af ny politik, opgøre strukturvirkninger og effekter ved politiske initiativer samt systematisk evaluering af beskæftigelsespolitikken. Vi arbejder bl.a. med evalueringsmetoder som fx varigheds- og matchingmodeller, som du kan læse mere om på www.bm.dk/Analyser.

Analyseenheden udgør et af de førende miljøer for evidens og kvantitative analyser, hvilket bl.a. udspringer af et tæt samarbejde med forskningsmiljøerne på landets universiteter. Vi arbejder meget projektorienteret, og ligesom den politiske dagsorden kan ændre sig, ændrer vi også fokus i vores opgaver løbende. Lige nu arbejder vi f.eks. i sekretariatet for regeringens Disruptionråd.

Som student i Analyseenheden bliver dine primære opgaver at:

• programmere dataudtræk og gennemføre registerbaserede analyser på bl.a. Beskæftigelsesministeriets register for overførselsmodtagere, DREAM og Lovmodellen
  • sikre overblik over beskæftigelsespolitiske nøgletal
  • udvikle og gennemføre analyser
  • bidrage til analysearbejdet i regeringens Disruptionråd – herunder virkningen af den teknologiske udvikling på arbejdsmarkedet
  • bidrage til formidlingen af analyseresultater, både i korte orienteringer til ministeren og som led i større projekter.

• er i gang med en økonomisk eller samfundsvidenskabelig uddannelse
  • er fagligt stærk, gerne særligt i forhold til økonometri, mikro- og makroøkonomi
  • har flair for tal, samt lyst til, eller gerne erfaring med, programmering i SAS.
  • er løsningsorienteret og idérig
  • har analytisk sans og gode formuleringsevner er god til at samarbejde
  • har lyst til at arbejde i en politisk organisation.

Som en del af Beskæftigelsesministeriet, er departementet med til at sætte rammerne for menneskers arbejdsliv, og vi er derfor forpligtet til at finde de bedste løsninger. Dem finder vi i fællesskab. Hos os er dørene åbne og barriererne lave. Vi deler vores viden og giver hinanden med- og modspil, så ideerne skærpes, inden de bliver til fælles løsninger.

Stillingen er en studenterstilling på gennemsnitligt 15 timer om ugen. Vi vil gerne have, at du starter snarest muligt.

Du bliver ansat efter OAO-S-fællesoverenskomsten, organisationsaftalen for kontorfunktionærer, laboranter og IT-medarbejdere (HK) i statens tjeneste.

Fik du ikke svar på alle dine spørgsmål? Så er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Joachim Lynggaard Boll på tlf. 7220 5138 eller fuldmægtig Louise Sørensen på tlf. 7220 5099.

Har du spørgsmål til løn- og ansættelsesvilkår, er du velkommen til at kontakte fuldmægtig Jóna Thomsen i Beskæftigelsesministeriets HR på tlf.nr. 7220 5012.

Alle interesserede ansøgere uanset alder, køn, handicap, religion eller etnisk tilhørsforhold opfordres til at søge stillingen.

Send din ansøgning elektronisk via linket nedenfor. Vi skal have din ansøgning, cv og eksamenspapirer senest onsdag den 23. august 2017.