Beskæftigelsesministeriets departement
Ansøgningsfrist 3. december 2017

Synes du makroøkonomi og strukturpolitik er spændende? Interesserer du dig for beskæftigelsespolitik, og vil du være med til at udarbejde analyser indenfor beskæftigelsesområdet? Så har vi en spændende praktikplads i Analyseenheden.   Vi arbejder for et sundt og dynamisk arbejdsmarked  I Beskæftigelsesministeriets departement arbejder vi dagligt og tæt sammen med ministeren om at omsætte politikernes visioner til faktiske løsninger, som borgerne mærker i deres hverdag. Sammen med styrelserne har vi ansvaret for altid at give ministeren det bedst mulige grundlag af relevant og tilgængelig viden at træffe sine beslutninger på. Det er vores kerneopgave at understøtte ministeren og Folketinget ved rettidigt at afsøge, gennemarbejde, analysere og forberede materiale på højt fagligt niveau og indgå i saglig dialog om det. Som departement er det samtidig vores opgave at sætte retning for hele ministerområdet. Og det gør vi via effektiv styring og ledelse.   Her kommer du altså helt ind i centrum af den faglige og politiske proces og får fingrene ned i problemstillinger og løsninger, som involverer milliarder af skattekroner og får mærkbare konsekvenser for tusindvis af mennesker.   Du kan læse mere om os på www.bm.dk.    Bliv en del af et stærkt fagligt analysekontor  Beskæftigelsesministeriet har ansvaret for et økonomisk meget tungt politikområde med ansvaret for ydelser som dagpenge, kontanthjælp, folkepension, boligstøtte. En fagligt stærk analysekapacitet er afgørende for at sikre en hensigtsmæssig anvendelse af samfundets ressourcer og Analyseenheden udgør en central del af dette arbejde.   I Analyseenheden fastsætter vi rammer for og udfører analyser til brug for udvikling af ny politik, udfører konsekvensberegninger bl.a. gennem strukturmodeller og udarbejder skøn over beskæftigelseseffekterne i forbindelse med udformning af politiske initiativer og større reformer. Vi arbejder systematisk med at evaluere beskæftigelsespolitikken og reformer, hvor vi bl.a. arbejder med evalueringsmetoder som varigheds- og matchingmodeller (www.bm.d/Analyser). Qua vores faglige viden er vi involveret i ministeriets politikudvikling.   Du vil i løbet af dit praktikforløb få indblik i alle aspekter knyttet til arbejdet i på offentlig arbejdsplads. Du vil blive en del af et stærkt fagligt miljø, og dine opgaver som praktikant vil i høj grad afspejle de øvrige medarbejderes arbejde. Som praktikant i Analyseenheden bliver dine primære opgaver, at:

• indgå i beskæftigelsesministeriets sekretariat omkring regeringens ekspertudvalg for arbejdsmiljø
  • udarbejde en større selvstændig analyse inden for beskæftigelsesministeriets område
  • bidrage til formidlingen af analyseresultater, både i korte orienteringer til ministeren og som led i større projekter
  • programmere dataudtræk og gennemføre registerbaserede analyser, på bl.a. Beskæftigelsesministeriets register for overførselsmodtagere, DREAM og Lovmodellen.

Bliv vores nye praktikant  Vi forestiller os, at du:

• er i gang med en økonomisk eller samfundsvidenskabelig uddannelse på kandidatniveauer fagligt stærk, gerne særligt i forhold til økonometri, mikro- og makroøkonomi
  • har flair for tal, samt lyst til, eller gerne erfaring med, programmering i SAS
  • er løsningsorienteret og idérig
  • har analytisk sans og gode formuleringsevner
  • er god til at samarbejde
  • er nysgerrig på at arbejde i en politisk organisation.

Vi finder løsninger sammen  Som en del af Beskæftigelsesministeriet, er departementet med til at sætte rammerne for menneskers arbejdsliv, og vi er derfor forpligtet til at finde de bedste løsninger. Dem finder vi i fællesskab. Hos os er dørene åbne og barriererne lave. Vi deler vores viden og giver hinanden med- og modspil, så ideerne skærpes, inden de bliver til fælles løsninger.   Hos os kommer du til at arbejde sammen med fagligt dygtige og dedikerede kolleger i en hverdag med højt tempo og store udfordringer. Hver dag byder på nye problemstillinger, og du skal derfor være parat til at tage opgaver ind fra højre og sætte hele dit faglige register i spil. Til gengæld får du gode muligheder for at gøre en positiv forskel for menneskers arbejdsliv.   Praktikvilkår  Praktikpladsen er ulønnet, og arbejdstiden udgør 37 timer pr. uge i gennemsnit. Arbejdstiden planlægges således, at der tages hensyn til den parallelle praktikopgaveskrivning.   Praktikperioden forventes at starte d. 1. februar 2018 og slutte d.30. juni 2018, men med mulighed for tilpasning til dit studie.   Du vil i din praktikperiode få tilknyttet en praktikvejleder i Analyseenheden. Det er praktikvejlederens ansvar at tilrettelægge praktikperioden med henblik på at give dig erfaring med et bredt udvalg af arbejdsopgaver, som en færdig kandidat kunne tænkes at udføre.   Spørgsmål og ansøgning  Fik du ikke svar på alle dine spørgsmål? Så er du velkommen til at kontakte kontorchef Lasse Bank på tlf.nr. 7220 5130.   Har du spørgsmål til praktikvilkårene, er du velkommen til at kontakte fuldmægtig Michelle Mønster Petersen i Beskæftigelsesministeriets HR på tlf.nr. 7220 5279.   Alle interesserede ansøgere uanset alder, køn, handicap, religion eller etnisk tilhørsforhold opfordres til at søge praktikpladsen.   Send din ansøgning elektronisk via linket nedenfor. Vi skal have din ansøgning, cv og eksamenspapirer senest søndag d. 3. december 2017.

Kategori: