Jobbet
Jobbet er i afdelingen Bank og Marked, hvor vi arbejder med Nationalbankens egne bankforretninger som led i udførelsen af penge- og valutapolitikken. Afdelingen varetager porteføljeforvaltningen af valutareserven og den indenlandske portefølje på i alt omkring 500 mia. kr. Desuden er vi bank for staten og penge- og realkreditinstitutterne. Disse forretningsområder er understøttet af Nationalbankens portefølje- og centralbanksystemer, som vi løbende udvikler til de absolut bedste inden for området.
I jobbet vil du få en dyb indsigt i, hvordan finansielle produkter som eksempelvis obligationer, futures, rente- og valutaswaps fungerer i praksis. Du vil primært komme til at arbejde med Calypso, der er det centrale forretningssystem i styringen af Nationalbankens portefølje af finansielle produkter.
I din dagligdag skal du bl.a.:
- drive den forretningsmæssige del af udviklingen af Calypso, fx når nye finansielle instrumenter tages i brug
- analysere og løse forretningsmæssige fejl i Calypso i tæt samarbejde med forretningen og it-udviklere
- analysere finansielle produkter og optimere forretningsprocesser.
Vi tilbyder
Efter en grundig introduktion til vores forretning og it-systemer tilbyder vi et udfordrende job som Business Analyst.
Du vil have mange kontaktflader i banken og til leverandører uden for banken. Dine opgaver løses i tæt samarbejde på tværs af forretningsområderne og med fokus på høj faglighed og effektive arbejdsprocesser. Du får gode muligheder for udvikling, både fagligt og personligt, gennem dine arbejdsopgaver, det faglige miljø og uddannelse.
Du vil indgå i et ungt team præget af en uformel omgangstone bestående af 11 økonomer og 5 programmører. Som nyuddannet bliver du endvidere en del af bankens Economist Programme, som er et socialt og fagligt program på tværs af banken. Læs mere om programmet her.
Din profil
Du er kandidatuddannet med økonomfaglig baggrund, fx cand.polit, cand. oecon, cand.merc eller cand.scient.oecon med kendskab til eller interesse for finansielle produkter. Du er nyuddannet eller har nogle få års erfaring. Du er kompetent, nysgerrig og har lyst til at arbejde med den forretningsmæssige anvendelse af avancerede it-systemer. Du kommunikerer klart og præcist i skrift og tale på både dansk og engelsk, og du trives med at drive egne opgaver i samspil med andre både internt i banken og eksternt.
Banken som arbejdsplads
Arbejdstiden deler vi mellem et åbent kontorlandskab på Langelinie Allé med udsigt til vandet og gode muligheder for at arbejde hjemme. Vi ønsker at understøtte en fleksibel arbejdskultur med en god balance mellem arbejds- og fritidsliv. Så alt efter opgaver og samarbejder har du også selv stor indflydelse på, hvor og hvordan du arbejder.
Det er vigtigt for os, at vi har en arbejdsplads, hvor medarbejdertrivslen er høj. Der er et fagligt stærkt miljø og kolleger, der er imødekommende og giver sig tid til at dele deres viden.
Vi lægger stor vægt på læring og udvikling, og det prioriteres derfor højt, at vores kompetencer udvikles løbende. Vi tilbyder gode vilkår: god pension, sundheds- og tandforsikring, indretning af hjemmearbejdspladsen, gratis parkering og en god kantineordning.
Det sociale liv i banken vægtes højt. Du kan fx blive en del af vores foreningsliv, hvor du bl.a. kan løbe, dyrke yoga, synge i kor eller dele din interesse for kunst med kolleger.
Vil du vide mere
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte leder Jesper Mærsk, tlf. 3363 6902 (jma@nationalbanken.dk). Hvis du har spørgsmål til ansættelsesvilkår eller banken som arbejdsplads, er du velkommen til at kontakte HR- partner Rikke Møller Fastø, tlf. 3363 6086 eller rmfa@nationalbanken.dk.
Ansøgning
Ansøg med relevante eksamenspapirer og CV senest torsdag 10. februar 2022. Der vil blive holdt to samtalerunder, hvor anden samtalen tager udgangspunkt i en personanalyse. Det er en betingelse for ansættelse, at du kan blive sikkerhedsgodkendt.